Realizacja oferty Uniwersytetu Łódzkiego (umowa nr MEiN/2022/DIR/2864) w ramach projektu pn. „Doskonałość dydaktyczna uczelni” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój POWR.03.04.00-00-P023/21.

TUTORING NA UNIWERSYTECIE ŁÓDZKIM

Czym jest tutoring? 

Tutoring to forma kształcenia polegająca na systematycznych i planowanych indywidualnych spotkaniach pomiędzy osobą studiującą (tutorantem/tutoranką) a nauczycielem akademickim (tutorem/tutorką). Tutoring może być także realizowany w formie grupowej, w grupie nie większej niż 3 studentów.

Celem tutoringu jest w szczególności wspieranie osoby studiującej w: 

  • w indywidualnym rozwoju naukowym lub zawodowym, 

  • rozszerzaniu zasobu wiedzy oraz wykorzystywaniu jej w formułowaniu i rozwiązywaniu złożonych i typowych i/lub nietypowych problemów badawczych w sposób innowacyjny,  

  • w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych (w mowie i piśmie) na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców,  

  • kształtowaniu dobrych postaw i praktyk akademickich.

Cel i tematyka spotkań tutoringowych są wybierane przez osobę studiującą i mogą dotyczyć np. wsparcia przy pisaniu pracy dyplomowej czy artykułu naukowego, przygotowywaniado wystąpienia na konferencji naukowej, rozwoju kompetencji miękkich (zarządzanie sobą w czasie, radzenie sobie ze stresem itp.). 

 

W jaki sposób realizowany jest tutoring na UŁ? 

Tutoring trwa 10 godzin dydaktycznych w semestrze (np. 5 spotkań po 2 godziny dydaktyczne). Może być realizowany w formie stacjonarnej lub zdalnej. Terminy spotkań są ustalane indywidualnie pomiędzy osobą studiującą a tutorem/tutorką.  

Proces tutoringu jest dokumentowany w formie dziennika spotkań tutorskich. W trakcie tutoringu osoba studiująca jest zobowiązana do wykonania ustalonych z tutorem zadań. 

 

Jakie korzyści niesie tutoring dla osób studiujących? 

  • rozwój kompetencji w wybranym przez Ciebie obszarze tematycznym 

  • wsparcie ze strony tutora/tutorki w Twoim rozwoju naukowym lub zawodowym 

  • indywidualne spotkania dostosowane do Twoich potrzeb 

  • elastyczność w wyborze terminów i formy spotkań 

  • punkty ECTS (jeśli tutoring realizowany jest w ramach programu studiów) 

  • informacja o procesie tutoringu w suplemencie do dyplomu ukończenia studiów (jeśli tutoring realizowany jest poza programemstudiów) 

  • możliwość otrzymania certyfikatu/zaświadczenia o udziale w tutoringu 

 

Jak się zapisać na tutoring? 

Rekrutacja na tutoring uruchamianajest na początku każdego semestru i składa się z dwóch etapów: 

  • wypełnienie i złożenieprzez osobę studiującą formularza zgłoszeniowego (Załącznik 1) wraz z uzasadnieniem wyboru tutora/tutorki i wyboru tematyki tutoringu, 

  • indywidualna rozmowosoby studiującej z wybranym tutorem/tutorką. 

 

Szczegółowe informacje o terminach i zasadach rekrutacji znajdziesz na stronie swojego wydziału, u wydziałowego koordynatora tutoringu oraz w zarządzaniu. 

 

Jak wybrać tutora/tutorkę? 

Wybór tutora/tutorki zależy m.in. od interesującej Cię tematyki spotkań. Listę nauczycieli akademickich będących tutorami znajdziesz poniżej w zakładce Tutorzy UŁ. Przy opisie sylwetki każdej z osób wskazane są obszary tematyczne, którymi się zajmuje.

Do zadań uczelnianego koordynatora ds. tutoringu należy w szczególności:

  • opracowanie statutu ZT UŁ we współpracy z wydziałowymi koordynatorami,
  • opracowanie modelu tutoringu przyjętego na UŁ,
  • opracowanie procedur oceniających przebieg procesu tutorowania,
  • inicjowanie i udział w aktualizowaniu przepisów uczelnianych w zakresie tutoringu,
  • koordynowanie działaniami i wytyczanie kierunków rozwoju ZT UŁ w porozumieniu z prorektorem właściwym ds. jakości kształcenia,
  • współpraca z koordynatorami wydziałowymi ds. tutoringu oraz innymi jednostkami UŁ,
  • współpraca z innymi ośrodkami w kraju i za granicą specjalizującymi się w tutoringu i indywidualizacji nauczania,
  • organizowanie procesu podnoszenia kompetencji tutorów ZT UŁ,
  • przygotowanie rocznego raportu z działań realizowanych w danym roku akademickim w zakresie upowszechniania tutoringu w UŁ i przekazywanie go do końca roku kalendarzowego prorektorowi właściwemu ds. jakości kształcenia,
  • działania na rzecz propagowania metody tutoringu w UŁ.

TUTORZY UŁ

FILIA UŁ W TOMASZOWIE MAZOWIECKIM

Dr inż. Sebastian Arkadiusz Tylkowski – doktor nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych w zakresie leśnictwa, specjalizacja ochrona lasu. Obecnie adiunkt na Wydziale Filialnym Uniwersytetu Łódzkiego w Tomaszowie Mazowieckim w Katedrze Nauk Leśnych. Opiekun Koła Naukowego Leśników UŁ. Członek Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia oraz członek Zespołu Rektora UŁ ds. programu studiów biologii i leśnictwa. Członek eksperckich zespołów zadaniowych Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych (zasięg kilku RDLP: Olsztyn, Białystok, Kraków i Krosno oraz podległe im Nadleśnictwa).  Ukończył studia podyplomowe przygotowania pedagogicznego na SGGW. Organizator i uczestnik wypraw entomologicznych do: Albanii, Czarnogóry, Serbii, Słowenii, RPA i na Półwysep Krymski. Współautor publikacji naukowych – faunistycznych i taksonomicznych. Prezes Okręgowego Zarządu Ligi Ochrony Przyrody w Krakowie oraz Przewodniczący Komitetu Wojewódzkiego Olimpiady Wiedzy Ekologicznej.

Kompetencje dydaktyczne doskonali uczestnicząc w licznych szkoleniach i kursach z zakresu metodyki tradycyjnej, e-learningowej oraz narzędzi stosowanych w dydaktyce. Uczestnik cyklu szkoleń organizowanych przez Centrum Rekrutacji i Doskonałości Dydaktycznej UŁ w ramach projektu „Doskonałość dydaktyczna uczelni”. Posiada Certyfikat Tutora uzyskany w Szkole Tutorów Collegium Wratislaviense.

Proponuje działania możliwe do zrealizowania w ramach tutoringu:

·         wzmacnianie mocnych stron i zainteresowań na płaszczyźnie rozwoju naukowego w zakresie podejmowanych działań teoretycznych i praktycznych,

·         doskonalenie umiejętności wyznaczania i realizacji celów w pracy naukowej,

·         kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia, logicznego wnioskowania oraz argumentowania.

WYDZIAŁ BIOLOGII I OCHRONY ŚRODOWISKA

Adiunkt na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego. Od 14 lat prowadzę lub współprowadzę zajęcia dydaktyczne ze Studentami kierunków Mikrobiologia i Biotechnologia I i II stopnia. Uczestniczyłam w wielu inspirujących szkoleniach i kursach doskonalących kompetencje dydaktyczne m.in.: wykorzystania nowych technologii i aplikacji do tworzenia materiałów dydaktycznych, metodyki nauczania online, zarządzania wielokulturowością, pracy ze Studentami z niepełnosprawnościami, a także w szkoleniach z zakresu kompetencji osobistych. Ponadto brałam udział w projekcie MEiN „Mistrzowie Dydaktyki”, w ramach którego odbyłam wizytę studyjną na Uniwersytetcie w Groningen, uczestniczyłam w kilkudniowych szkoleniach przygotowanych przez specjalistów z tej uczelni oraz realizowałam zajęcia tutoringowe z trzema Studentkami Wydziału BiOŚ. W efekcie, w lutym 2023 roku, uzyskałam certyfikat tutora akademickiego. Jestem współautorem podręcznika akademickiego "Biotechnologia drobnoustrojów - w laboratorium i praktyce" wydanego w języku polskim i angielskim, który w 2021 otrzymał nagrodę Ministra Edukacji i nauki. W 2021 roku zostałam ponadto laureatką nagrody Dziekana Wydziału BiOŚ UŁ za osiągnięcia dydaktyczne.

Andrzej Kaźmierczak jest pracownikiem Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego od 1986 roku. W tym czasie uzyskał tytuł magistra, stopnie naukowe doktora i doktora habilitowanego, pracował na stanowisku technicznym, asystenta, adiunkta, a także profesora nadzwyczajnego i profesora UŁ. Od ponad 20 lat pracuje w Katedrze Cytofizjologii Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska UŁ, obecnie na stanowisku profesora zwyczajnego. 

Jego dorobek naukowy obejmuje ponad 80 publikacji, w tym prace eksperymentalne, przeglądowe, monografie oraz popularno-naukowe, a także jeden podręcznik. Jest również autorem i/lub współautorem około 100 doniesień ustnych i plakatowych, w tym wykładów plenarnych, na konferencjach i sympozjach naukowych. 

Jest lub był opiekunem łącznie około 50 prac dyplomowych, tj., licencjackich, magisterskich oraz trzech doktorskich. Jest koordynatorem wielu przedmiotów, a kilku z nich jest autorem. A. Kaźmierczak sprawował opiekę nad praktykami studenckimi, a obecnie sprawuje opiekę nad działalnością Koła Naukowego Biologów, Sekcji Biologów Komórki „Homunculus”.Bierze udział w licznych akcjach promujących Widział Biologii i Ochrony Środowiska, np. „Nocy Biologów”.

Ponadto jest członkiem Polskiego Towarzystwa Botanicznego oraz międzynarodowego European Plant Cytoskeletal Club.

Jako ekspert wówczas Ministerstwa Edukacji i Nauki, opiniował pod względem merytoryczno-dydaktycznym podręczniki dla szkół średnich z zakresu biologii dla Wydawnictwa „Operon” i „Nowa Era”. Organizuje zajęcia dla słuchaczy Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ.  Był egzaminatorem z biologii na egzaminach dla kandydatów z Ukrainy i Białorusi na studia w Polsce. 

Współpracuje z naukowcami z ośrodków zagranicznych, m.in. z Palacký University (Olomouc, Czechy) i Karlsruhe Institute of Technology (Niemcy) oraz z ośrodkami w kraju, mi.in. Polską Akademią Nauk w Poznaniu i w Powsinie oraz Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie. Ponadto jest odpowiedzialny z korodowanie działań Wydziałowej Komisji Wyborczej.  
Oprócz pracy naukowej i dydaktycznej, Andrzej Kaźmierczak, interesuje się malarstwem, szczególnie z okresu przełomu XIX i XX wieku i jest członkiem Klubu Muzeum Sztuki  
w Łodzi. Jest autorem prac artystycznych o charakterze obrazów pod tytułem „Malowane naturą”. Jedna z prac została nagrodzona. Inne, to zainteresowania sportowe, a w tym badminton (AZS UŁ), podróże, wędrówki piesze i rowerowe, fotografia, a także zainteresowania kulinarne. Interesuje go też wdrażanie nowych umiejętności, np. w zakresie obsługi i wykorzystania programów komputerowych do edycji obrazu i grafiki wektorowej. 

Prof. A. Kaźmierczak jest laureatem nagród Rektora UŁ, otrzymał Medal UŁ oraz Medal Komisji Edukacji Narodowej. 

Od najmłodszych lat uwielbiałam bawić się w szkołę, wcielając się w rolę nauczycielki. Przez wiele lat oczywiste dla mnie było, że to będzie moja droga zawodowa. W toku mojej edukacji pojawił się dylemat, ponieważ zafascynowała mnie diagnostyka medyczna. Dzięki różnym zbiegom okoliczności moje życie zawodowe związałam z Uniwersytetem Łódzkim. Będąc wykładowcą w Katedrze Immunologii i Biologii Infekcyjnej i prowadząc zajęcia dla studentów na kierunkach: Mikrobiologia, Biotechnologia i Biologia mogę łączyć swoje dwie zawodowe pasje – kształcenie i diagnostykę medyczną. Oprócz mojego rozwoju zawodowego jako diagnosty laboratoryjnego, od kilku lat udaje mi się rozwijać mój warsztat dydaktyczny poprzez udział w wielu wartościowych szkoleniach i warsztatach, dzięki czemu jestem odpowiednio przygotowana do pełnienia roli wykładowcy i tutora dla studentów, którzy chcą skorzystać z tej wyjątkowej formy edukacji. Niezwykle istotną wiedzę i umiejętności nabyłam uczestnicząc w cyklu szkoleń w ramach projektu „(Nie)pełnosprawny student” prowadzonego przez Akademickie Centrum Wsparcia oraz w szkoleniach prowadzonych przez Zespół Doskonalenia Dydaktycznego Uniwersytetu Łódzkiego. Po odbyciu szkoleń prowadzonych przez tutorów Uniwersytetu Łódzkiego i ukończeniu szkolenia „Tutoring akademicki oraz metody dydaktyczne wspierające tutoring” w Szkole Tutorów Collegium Wratislaviense uzyskałam certyfikat tutora.

Dodatkowo czynnie angażuję się w promocję naszego wydziału wśród uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Będąc opiekunem w programie „Zdolny uczeń – świetny student” prowadzę indywidualne warsztaty laboratoryjne dla licealistów, mając jednocześnie możliwość pracy w roli tutora, co jest również dla mnie inspirującym doświadczeniem.

dr hab. Krzysztof Pabis jest profesorem uczelni w Katedrze Zoologii Bezkręgowców i Hydrobiologii. Zajmuje się ekologią organizmów żyjących na morskim dnie, szczególnie wpływem zanieczyszczeń oraz ocieplenia klimatu na faunę oceanów. Jego badania koncentrują się głównie w Antarktyce oraz tropikalnej części Atlantyku (wybrzeże Afryki). Drugim obszarem jego zainteresowań jest biologia i ekologia motyli, zwłaszcza na terenach rolniczych i zurbanizowanych oraz cykle życiowe motyli związanych ze środowiskiem wodnym. Z zamiłowania jest popularyzatorem nauki, autorem kilkunastu książek edukacyjnych skierowanych do dzieci oraz dorosłych, między innymi: Dlaczego motyl zjada muchę (2018), Gąsienice w czekoladzie (2018), Owadziarium, czyli geniusz owadów (2020) oraz Prywatne życie mrówek (2020). Ciekawi go edukacja nastawiona na dialog, dyskusję, otwartość i swobodną wymianę myśli. Interesuje się technikami autoprezentacji. Od kilku lat prowadzi kursy skierowane do młodych naukowców, chcących doskonalić swój warsztat dydaktyczny lub poprawić jakość wystąpień publicznych na konferencjach naukowych. Prywatnie fascynuje go literatura, historia muzyki (od muzyki klasycznej, po jazz i rock progresywny), makrofotografia przyrodnicza, kulinaria, turystyka, gra w koszykówkę oraz gry planszowe. Więcej o jego pracy można dowiedzieć się na stronie projektu Nauka Inspiruje https://www.uni.lodz.pl/nauka-i-badania2/szczegoly/nauka-inspiruje-prof-krzysztof-pabis

Mam 10-cio letnie doświadczenie w pracy dydaktycznej na każdym poziomie edukacyjnym. Posiadam uprawnienia pedagogiczne. Prowadziłam zajęcia w szkole podstawowej, wygasającym gimnazjum, liceum i oczywiście w szkole wyższej. Opiekuję się od kilku edycji uczniami liceum w projekcie Zdolny Uczeń Świetny Student oraz stażystami w ramach studenckiego programu Students' Power. To wszechstronne doświadczenie nauczyło mnie dostosowywania zajęć do różnorodnych grup odbiorców tak aby przekaz był ciekawy, zrozumiały, ale nie tracił na merytoryczności. W latach 2021-2022 szkoliłam się na Ghent University w ramach projektu Mistrzowie Dydaktyki, gdzie po cyklu szkoleń zdobyłam certyfikat tutora.

W pracy naukowej zajmuje się epigenetyką i auksologią.

Dr Natalia Ratajczyk jest pracownikiem dydaktycznym na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska. Prowadzi zajęcia związane ze zrównoważonym rozwojem, świadomością ekologiczną i ochroną przyrody na kierunkach Ochrona środowiska oraz EkoMiasto. Czynnie angażuje się w realizację projektów dydaktycznych. W ostatnich latach są to: WILD! The Wild Garden for Learning and Development oraz Modelowe kształcenie przyszłych nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w Uniwersytecie Łódzkim.

W 2023 roku dr Ratajczyk ukończyła Fundamentals of University Teaching and Tutoring Programme w ramach projektu “Mistrzowie Dydaktyki”. Posiada Certyfikat Tutora uzyskany w Szkole Tutorów Collegium Wratislaviense. Cały czas podnosi swoje kompetencje dydaktyczne uczestnicząc w licznych szkoleniach.

Dr hab. Sylwia Różalska, Profesor Uniwersytetu Łódzkiego w Katedrze Mikrobiologii Przemysłowej i Biotechnologii Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska. Od 25 lat prowadzę lub współprowadzę zajęcia dydaktyczne ze Studentami kierunków Biotechnologia, Mikrobiologia, Ekomiasto I i II stopnia. Jestem przewodniczącą Wydziałowej Komisji dydaktycznej ds. kierunku Biotechnologia, do której zadań należy m.in. merytoryczny nadzór nad programem studiów tego kierunku. Swoje kompetencje dydaktyczne podnoszę nieustannie uczestnicząc  w szkoleniach i kursach dotyczących m.in.: metod kształcenia online, pracy ze Studentami z niepełnosprawnościami, a także w szkoleniach z zakresu kompetencji osobistych. Brałam udział w projekcie MEiN „Mistrzowie Dydaktyki”, w ramach którego odbyłam wizytę studyjną na Uniwersytecie w Groningen, uczestniczyłam w kilkudniowych szkoleniach przygotowanych przez tutorów z tej uczelni. Realizowałam także zajęcia tutoringowe z trzema Studentkami Wydziału BiOŚ. W lutym 2023 roku, uzyskałam certyfikat tutora akademickiego. Jestem także współautorem podręcznika akademickiego "Biotechnologia drobnoustrojów - w laboratorium i praktyce" wydanego w języku polskim i angielskim, który w 2021 otrzymał nagrodę Ministra Edukacji i Nauki.  

  

Profesor uczelni w Katedrze Badania Różnorodności Biologicznej, Dydaktyki i Bioedukacji, na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska UŁ.

Zajmuję się biologią, ekologią, systematyką i ochroną owadów (błonkoskrzydłe; żądłówki) oraz popularyzacją wiedzy dotyczącej owadów zapylających (pszczoły) i drapieżnych (osy).

Jestem członkiem Polskiego Towarzystwa Entomologicznego i Sekcji Hymenopterologicznej PTE.

Specjalizuję się w koordynowaniu i prowadzeniu zajęć rozwijających umiejętności dydaktyczne, takich jak m.in.: Dydaktyka przedmiotowa, Dydaktyka nauczania przyrody, Dydaktyka biologii, Podstawy dydaktyki, Metodyka nauczania, Seminaria i Konwersatoria.

Wypromowałam 37 prac licencjackich, dwie prace dyplomowe i 10 prac magisterskich.

Jestem: ekspertem Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Pełnomocnikiem Dziekana Wydziału BiOŚ ds. kształcenia nauczycielskiego i współpracy ze szkołami, Koordynatorem Bloku Pedagogicznego, Członkiem Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia i Komisji Dydaktycznej ds. kierunku Biologia.

Prowadziłam wykłady zewnętrzne popularyzujące wiedzę dotyczącą żądłówek samotnych i społecznych w ramach wykładów dla Uniwersytetu III wieku, Akademii Różnorodności w Ogrodzie Botanicznym w Łodzi, Spotkań z Naukowcami i Spotkań z Przyrodnikami w Wigierskim Parku Narodowym, Festiwalu „Patrząc na wschód”. Brałam udział w audycjach radiowych Radia Łódź i Radia Zet dotyczących biologii os społecznych i nowych gatunków pszczół w Polsce, w programie telewizyjnym TVP Łódź poświęconym problemowi ginących w Europie pszczół. Byłam konsultantem naukowym książki popularnonaukowej dla dzieci oraz konsultantem dydaktycznym scenariuszy lekcji terenowych książki Motyle dzienne Łodzi. Pełniłam funkcję opiekuna naukowego w projektach: „Program ochrony trzmieli w Polsce środkowej” i „Ochrona pszczół samotnych na terenie Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich”. Oceniałam projekty dotyczące innowacyjności w nauczaniu w wybranych łódzkich szkołach podstawowych. Byłam opiekunem zajęć prowadzonych przez studentów w ramach Nocy Biologów (2022 i 2023) i Drzwi Otwartych na Wydziale BiOŚ UŁ (2023 i 2024).

Doktor nauk biologicznych posiadający 7-letnie doświadczenie laboratoryjne w dziedzinie mikrobiologii i immunologii, związane z planowaniem i przeprowadzeniem eksperymentów in vitro oraz in vivo (modele zwierzęce) zdobyte na licznych szkoleniach/stażach krajowych (Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, Warszawa; Investin, Łódź; Politechnika Wrocławska) 
i zagranicznych (Belgrad, Serbia; Tyler, USA; Monachium, Niemcy; Linköping, Szwecja). 

Kierownik projektów naukowych współfinansowanych ze środków UE (38/S/10 - Doktoranci – regionalna inwestycja w młodych naukowców D-RIM; 5/SMN/2013 - stypendium naukowe Marszałka Województwa Łódzkiego dla wybitnych młodych naukowców) oraz przez Narodowe Centrum Nauki (2017/01/X/NZ6/01712, Miniatura). 

Wykonawca w wielu grantach (NN402098539, 2013/11/B/NZ6/01304, 2016/21/B/NZ7/01771, POIR.04.04.00-00-16D7/18). Odbyłem również szereg szkoleń z kompetencji miękkich w ramach projektu SKILLS (FNP) oraz programu D-RIM. 

Swój warsztat pracy nauczyciela akademickiego doskonalę w ramach programu Ministerstwa Edukacji i Nauki „Mistrzowie dydaktyki”, w ramach którego odbyłem wizytę studyjną na Uniwersytecie w Groningen. Ponadto, swoje kompetencje dydaktyczne podnoszę poprzez uczestnictwo w szkoleniach organizowanych przez Centrum Rekrutacji i Doskonałości Dydaktycznej Uniwersytetu Łódzkiego. 

Współautor 29 publikacji naukowych (przeglądowych i eksperymentalnych) w czasopismach o zasięgu międzynarodowym oraz współautor 5 zgłoszeń patentowych. 

Prywatnie miłośnik fitnessu, podróżowania oraz muzyki symfonicznej, operowej i oratoryjnej. Moje drugie imię to łasuch, a zatem świetnie odnajduję się w kuchni gotując i piekąc ciasta. 

Jestem pracownikiem dydaktycznym Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska. Prowadzę zajęcia na kierunkach: Ochrona środowiska i EkoMiasto, koncentrujące się wokół wpływu człowieka na przyrodę i skutecznych metod jej ochrony. Mam duże doświadczenie w kierowaniu pracami licencjackimi i magisterskimi. Staram się zawsze podejść indywidualnie do każdego Studenta, zrozumieć jego potrzeby i sposoby pracy. Aktywnie szkolę się w zakresie podnoszenia kompetencji dydaktycznych.

Moja działalność skupia się nie tylko na prowadzeniu zajęć ale także na pracach związanych z podnoszeniem jakości kształcenia, aplikowaniem i realizacją projektów dydaktycznych. Byłam kierownikiem Projektu Absolwenci kierunku ochrony środowiska szansą dla zrównoważonego rozwoju realizowanego ze środków z UE. Pełniłam różne funkcje (opiekuna merytorycznego, ewaluatora i personelu) w projektach dydaktycznych finansowanych z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na Wydziale BiOS: BioLider – program rozwoju kompetencji studentów Wydziału BiOŚ UŁ , InterDOC-STARt – Interdyscyplinarne Studia Doktoranckie na Wydziale BiOŚ UŁ, Modelowe kształcenie przyszłych nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz Erasmus+ WILD! The Wild Garden for Learning and Development.

Angażuję się w działalność organizacyjną. Pełnię funkcje Pełnomocnika Dziekana ds. Jakości Kształcenia oraz Przewodniczącej Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia. Uczestniczę w pracach nad udoskonaleniem programów studiów.

Aktywnie współpracuję z otoczeniem społecznym. Dla szkół organizuję cyklicznie Olimpiadę Wiedzy Ekologicznej. Uczestniczę w prelekcjach i warsztatach prowadzonych dla słuchaczy Uniwersytetu III wieku. W 2019 roku ukończyłam Szkołę Tutorów Collegium Wratislawiense.

WYDZIAŁ CHEMII

Dr hab. Robert Zakrzewski, prof. uczelni, jest absolwentem Wydziału Matematyki, Fizyki i Chemii Uniwersytetu Łódzkiego. We wrześniu 1997 roku obronił pracę doktorską uzyskując stopień doktora nauk chemicznych. W 2010 roku Rada Wydziału Chemii UŁ nadała Robertowi Zakrzewskiemu stopień doktora habilitowanego nauk chemicznych. W kadencji 2016-2020 był prodziekanem Wydziału Chemii UŁ ds. studenckich i jakości kształcenia, a od 2020 roku pełni funkcję prorektora UŁ ds. studentów i jakości kształcenia.

Główne badania naukowe prowadzi w dziedzinie nauki chemiczne, w dyscyplinie chemia i ukierunkowany jest na opracowanie nowych metod analitycznych wykorzystywanych do oznaczania związków biologicznie czynnych. Drugim nurtem zainteresowań naukowych

jest badanie umiejętności złożonych uczniów/studentów w nauczaniu chemii. Od 1995 jest członkiem Polskiego Towarzystwa Chemicznego, a w kadencji 2015-2021 pełnił funkcję przewodniczącego Sekcji Dydaktyki Chemii Polskiego Towarzystwa Chemicznego. Wchodzi w skład zarządu Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej w kadencji 2019-2022. Jest członkiem zespołów ekspertów Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczących nauczania chemii, a w latach 2015-2019 był członkiem Rady Naukowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Współpracuje z CKE oraz OKE Łódź w zakresie egzaminu maturalnego z chemii. Egzaminator egzaminu maturalnego z chemii oraz arbiter Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego.

WYDZIAŁ EKONOMICZNO-SOCJOLOGICZNY

Dr hab. Agnieszka Dziedziczak-Foltyn – Profesor Uniwersytetu Łódzkiego w Instytucie Socjologii na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym. Od ponad 20 lat naukowo zajmuje się problematyką szkolnictwa wyższego i nauki. Jest autorką wielu publikacji, w tym monografii: Reforma szkolnictwa wyższego w debacie publicznej. Bilans dyskusji o uniwersytetach (1990-2015) (WUŁ, Łódź 2017). W latach 2009-2014 wdrażała projektowo coaching w szkolnictwie wyższym. Od 2014 roku zajmuje się praktycznie i naukowo tutoringiem akademickim jako formą edukacji/dydaktyki spersonalizowanej. Posiada certyfikat tutora, mentora i trenera nauki. Posiada 6-letnie doświadczenie praktyczne w prowadzeniu tutoringu, od trzech lat wdraża tutoring akademicki na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ w ramach projektu MEiN „Mistrzowie Dydaktyki” (jako koordynatorka projektu i tutorka). Jest współautorką publikacji na temat tutoringu, w tym książki (wraz z Adrianną Sarnat-Ciastko i Beatą Karpińską-Musiał) pt. Tutoring drogą do doskonałości akademickiej. Percepcja i implementacja personalizacji kształcenia w polskim szkolnictwie wyższym w latach 2014-2019 (Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2020). 

 

Dr Ewa Feder-Sempach - adiunkt na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego z wieloletnim doświadczeniem dydaktycznym na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Ukończyła kurs Masters of Didactics in Excellent Teaching 2022 na Uniwersytecie Aarhus w Danii. Prowadzi zajęcia dotyczące międzynarodowego rynku finansowego w języku polskim i angielskim (University of Huddersfield, University of Aveiro, University of Regensburg) oraz zajęcia zdalne dla International College of Zhengzhou University w Chinach. 

Z wykształcenia socjolog wsi, aktualnie coraz częściej - i socjolog miasta. Specjalizuję się w problemach rozwoju społeczności lokalnych, szczególnie odkrywania ich potencjału aktywizacji. Od 2020 roku jestem związana z Katedrą Gospodarki Samorządu Terytorialnego w Instytucie Gospodarki Przestrzennej UŁ, stąd pojęcia instytucji, kultury i społecznego wytwarzania przestrzeni są mi bardzo bliskie. Wypracowany dorobek naukowy stanowi synergię współpracy socjologii z geografią społeczno-ekonomiczną. Co ważne, interesuję się również zagadnieniami psychologii społecznej oraz psychologii relacji. W ramach tutoringu mogę zaproponować swojemu podopiecznemu interdyscyplinarne jakości w obszarze odkrywania i wzmacniania zasobów osobistych, oraz budowania adekwatnego poczucia własnej wartości na ścieżce rozwoju zarówno naukowego, jak i prywatnego.

Piotr Kębłowski jest pracownikiem Katedry Modeli i Prognoz Ekonometrycznych na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego od 2003 roku. W tym czasie uzyskał tytuł magistra oraz stopnie naukowe doktora i doktora habilitowanego. Stypendysta Fundancji na rzecz Nauki Polskiej w programie START, kierownik 4 grantów badawczych i wykonawca w innych, opiekun prac dyplomowych, coach w programie studiów zamawianych. Obecnie pełni funkcję dyrektora Instytutu Ekonometrii.

Zainteresowanie naukowe obejmują teorię ekonometrii związaną z modelowaniem szeregów czasowych oraz przekrojowo-czasowych wykazujących właśność niestacjonarności, a ponadto zastosowania ekonometrii związane z makromodelowaniem i prognozowaniem złożonych systemów gospodarczych. Interesuje się metodami dydaktycznymi, doskonaląc swoje kompetencje w tym zakresie. Prywatnie interesuje się żeglarstwem, fotografią oraz historią regionu łódzkiego.

Dr Łucja Lange pracuje w Instytucie Socjologii na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ.

Bliska jest jej tematyka różnorodności, gender studies, queer studies, relacji międzygatunkowych oraz kwestii związanych z umieraniem, śmiercią i żałobą w bardzo szerokim spektrum. Posiada bogate doświadczenie korporacyjne w obszarach księgowości i audytu wewnętrznego oraz fotograficzne – jako fototerapeutka i fotograficzna upamiętnień.

Jest wegańską socjolożką, co sprawia, że swój specyficzny punkt widzenia angażuje w pracę naukową, dostrzegając miejsca przecinania się podejść etycznego, ekologicznego i ekonomicznego.

Ma przy tym ADHD, czyli ma też pewne moce, które umożliwiają jej lepsze (a czasami gorsze) poruszanie się w świecie – potrafi m.in. ogarniać swoją samoistnie rozpraszającą się uwagę i chętnie angażuje się we wspieranie innych osób, które poszukują właściwych dla siebie dróg. Jest przekonana, że nauka nigdy się nie kończy – i uważa, że to dobrze.

Kiedy może – wplata na zajęciach metodę dramy, by pozwolić osobom w nich uczestniczącym poczuć i przeżyć coś autentycznego, co zostanie z nimi na dłużej.

dr Agata Matuszewska-Kubicz - psycholog organizacji, doradca zawodowy, trener umiejętności psychospołecznych, doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu. Obecnie adiunktka na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ oraz specjalistka ds. przedsiębiorczości w Biurze Karier UŁ. Absolwentka szkoły trenerów, szkoły coachów oraz szkoleń z zakresu tutoringu i metod dydaktycznych. Od kilkunastu lat prowadzi szkolenia i doradztwo z obszaru planowania kariery zawodowej, przedsiębiorczości i kompetencji miękkich. Posiada także doświadczenie w realizacji coachingu kariery, opiniowaniu biznesplanów, a także w tworzeniu indywidualnych planów rozwoju, programów i narzędzi szkoleniowych.

Jej zainteresowania naukowe obejmują tematykę zarządzania zasobami ludzkimi, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru elastyczności pracy, zmian na rynku pracy, rozwijania kompetencji na rynku pracy, planowania kariery zawodowej. Brała udział w realizacji kilkunastu projektów, również międzynarodowych (m.in. Erasmus+) w obszarze rynku pracy, przedsiębiorczości, edukacji, w tym Akademia Przedsiębiorczości UŁ i Science Hub UŁ. W ostatnich latach realizuje własne projekty badawcze m.in. w ramach konkursów Miniatura NCN oraz IDUB UŁ (Grant dla młodych badaczy) na temat samozatrudnienia.

Obszary wsparcia w ramach tutoringu:

  • planowanie kariery zawodowej
  • rozwój kompetencji miękkich
  • kompetencje przedsiębiorcze
  • zarządzanie zasobami ludzkimi (również w ramach seminarium licencjackiego i tutoringu akademickiego)

dr Damian Mowczan jest adiunktem w Katedrze Ekonometrii na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Prowadzi zajęcia m.in. z ekonometrii, prognozowania i symulacji, uczenia maszynowego, pobierania i wizualizacji danych, języka programowania Python oraz arkuszy kalkulacyjnych. Zakres zainteresowań badawczych obejmuje m.in. ekonometrię stosowaną, metody ilościowe, data science i big data, makroekonomię, nierówności płac i dochodów, wzrost gospodarczy, kapitał ludzki i społeczny, analizy regionalne, modelowanie danych panelowych oraz od niedawna rynki finansowe. Prywatnie uwielbia grę na gitarze, książki oraz swoje psy.

Dr Ewa Nastarowicz pracuje jako adiunkt w Katedrze Bankowości (Instytut Finansów) na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ, obecnie na stanowisku adiunkta. Posiada wieloletnie doświadczenie dydaktyczne związane z prowadzeniem zajęć na kierunkach: finanse i rachunkowość, bankowość i finanse cyfrowe, rynek finansowy – doradztwo inwestycyjne. Prowadziła również zajęcia w uczelniach wyższych w całej Polsce w ramach ogólnopolskiego programu Nowoczesne Zarządzanie Biznesem. Jest/była promotorem ponad 70 prac dyplomowych oraz recenzentem ponad 90 prac dyplomowych. Nieustannie podnosi swoje kompetencje dydaktyczne uczestnicząc w szkoleniach/kursach dotyczących m.in. kompetencji miękkich (Współpraca w zespole, Komunikacja i efektywność, Praca zespołowa, Niezbędnik trenera), metod kształcenia online, nowoczesnych narzędzi wykorzystywanych w dydaktyce, skutecznego doradztwa zawodowego. W 2023 roku uczestniczyła w projekcie Doskonałość Dydaktyczna Uczelni, w ramach którego uzyskała certyfikat tutora wydany przez Collegium Wratislaviense. Od kilku lat pełni również funkcję menadżera ds. sektora finansowego w Centrum Szkoleń i Praktyk Zawodowych WES opiekując się praktykantami kierunku finanse i rachunkowość. Posiada również doświadczenie zawodowe zdobyte podczas pracy w obszarze bankowości, księgowości, analiz finansowych i biznesowych. Ukończyła takie kursy/szkolenia jak: kursy rachunkowości I i II stopnia Stowarzyszenia Księgowych w Polsce Oddział Okręgowy w Łodzi, Analiza finansowa firmy (certyfikat NBP), Excel dla zaawansowanych, Six Sigma (prowadzenie projektów) – poziom I (Yellow Belt), Nowoczesne zarządzanie biznesem z wykorzystaniem informacji finansowych i narzędzi e-gospodarki.

Zainteresowania naukowe dr Ewy Nastarowicz obejmują system bankowym, ze szczególnym uwzględnieniem sektora bankowości spółdzielczej i przemian jakie w tym sektorze zachodzą, produkty finansowe, w tym usługi związane z obrotem wierzytelnościami tj. sekurytyzacja. Dr Nastarowicz brała udział w licznych projektach badawczych związanych m.in. z: efektywnością funduszy sekurytyzacyjnych działających na rynku polskim, zarządzaniem ryzykiem poprzez rynki kapitałowe, zastosowaniem instrumentów pochodnych w zarządzaniu ryzykiem wierzytelności hipotecznych, poziomem wiedzy finansowej wśród osób zadłużonych w wieku 18-35 lat, zmianami organizacyjnymi i regulacyjnymi w sektorze bankowości spółdzielczej.

Dr Klaudia Zielińska-Lont pracuje jako adiunkt w Katedrze Biznesu i Handlu Międzynarodowego na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ. Ma wieloletnie doświadczenie dydaktyczne na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Prowadzi zajęcia dotyczące gospodarek międzynarodowych, biznesu międzynarodowego oraz marketingu finansowego. W 2023 r. uczestniczyła w projekcie Doskonałość Dydaktyczna Uczelni, w ramach którego uzyskała certyfikat tutora wydanego przez Collegium Wratislaviense.

WYDZIAŁ FILOLOGICZNY

Adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Wydziale Filologicznym.

Czym się zajmuję?

Obszarem moich zainteresowań są nowe media, dyskurs medialny i wizerunek. Prowadzę badania dotyczące autentyczności i wizerunku twórców internetowych, dziennikarzy i polityków w mediach społecznościowych (YouTube, platforma X,  Instagram, TikTok), a także na temat obrazów medialnych oraz dyskursów medialnych. W zależności od tematu i problemu interesują mnie tzw. nowe i/lub stare media. Wykorzystuję metody badań medioznawczych i/lub lingwistycznych.  

Przykładowe tematy, nad którymi możemy pracować w ramach tutoringu:

  •     Autentyczność twórców internetowych, polityków, dziennikarzy
  •     Badanie obrazów medialnych (np. obraz medialny wyborów, strajków, kryzysu migracyjnego)
  •     Badanie dyskursów medialnych (np. popularnonaukowego, wegańskiego, dyskursu hejtu itd.)
  •     Badanie konstruktów komunikacyjnych (np. konstrukt „zdrowie psychiczne”, „body positive” itp.)
  •     Badanie gatunków w nowych mediach

Możemy badać polsko- lub angielskojęzyczny materiał badawczy. Zwykle należy wykorzystać zarówno krajową, jak i zagraniczną literaturę. 

Profesor UŁ w Instytucie Anglistyki Uniwersytetu Łódzkiego. Wykładowczyni przedmiotów z zakresu językoznawstwa ogólnego, psycho- i socjolingwistyki. Jej zainteresowania badawcze obejmują lingwistyczne aspekty konstruowania i kreowania tożsamości osobowej w różnych kontekstach użycia języka rodzimego i obcego. Jest autorką szeregu publikacji językoznawczych oraz pomysłodawczynią cyklicznej konferencji „Personal Identity through a Language Lens”, organizowanej co dwa lata w Instytucie Anglistyki. Wypromowała ponad setkę prac magisterskich oraz jedną pracę doktorską. Aktywnie bierze udział w programie mobilności akademickiej Erasmus+. Uczestniczyła w wielu szkoleniach, mających na celu podniesienie kompetencji dydaktycznych w zakresie prowadzenia zajęć, metodyki nauczania (metody aktywizujące, zorientowane na studenta) czy wykorzystania nowych technologii. Jako lektor języka angielskiego specjalizuje się w nauczaniu osób dorosłych od wielu lat prowadząc kursy in-company.

Moim celem jest współpraca ze studentami, którzy są świadomi swojej potrzeby ciągłego rozwoju i otwarci na pracę w zespole. Wierzę, że szacunek dla siebie, swojej pracy i dla pracy innych jest kluczową wartością, generującą dobrostan człowieka oraz chęć do podążania za swoimi pasjami.

W ramach tutoringu będziemy rozwijać zainteresowania naukowe dotyczące:

  • polskiej i zagranicznej animacji filmowej;
  • studiów animacji okresu PRL;
  • zawodów związanych z animacją filmową;
  • kultury filmowej Łodzi okresu PRL-u i współczesności;
  • kina czeskiego i słowackiego;
  • edukacji filmowej i audiowizualnej;
  • kwestii reprezentacji i równości w kinematografii;

W trakcie spotkań będziemy uczyć się analizy krytycznej, pracować nad aparatem badawczym, doskonalić warsztat pracy pisarskiej. Poznamy techniki radzenia sobie z wyzwaniami, które napotykamy na drodze rozwoju naukowego i osobistego.

Kilka słów o mnie: Jestem pracowniczką Wydziału Filologicznego. Prowadzę zajęcia dla filmoznawców i medioznawców. Brałam udział w projekcie MEiN „Mistrzowie Dydaktyki”, w ramach którego w marcu 2020 roku odbyłam wizytę studyjną na Uniwersytecie w Gandawie, uczestniczyłam w kilkudniowych szkoleniach przygotowanych przez specjalistów z tej uczelni a po powrocie realizowałam zajęcia tutoringowe z trzema studentami z Wydziału Filologicznego. Wspieram pomysły studentów i uczniów liceów – dwukrotnie byłam mentorką projektów realizowanych w ramach Studenckich Grantów Badawczych, jestem opiekunką w programie „Zdolny uczeń – świetny student”. Od 2021 roku aktywnie współprowadzę Grupę Badawczą Polska Animacja, inicjującą i wspierającą pomysły naukowe dotyczące animacji filmowej. Studenci i studentki z którymi współpracuję piszą teksty naukowe, realizują kwerendy archiwalne i biblioteczne, przeprowadzają wywiady badawcze, prowadzą warsztaty dla młodzieży i dorosłych, wygłaszają prelekcje, organizują wydarzenia filmowe a przede wszystkim – rozwijają swoje potencjały, szukając dla siebie miejsca na akademii lub w środowisku animatorów i organizatorów kultury filmowej.

Osoby studenckie szybko zidentyfikują moją słabość do ołówków (jestem fanką powstałego w łódzkim Se-Ma-Forze serialu „Zaczarowany ołówek”), zamiłowanie do kina czeskiego i słowackiego oraz sentyment do miasteczek średniej wielkości.

Pracuję na stanowisku adiunkta w Zakładzie Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej (pracę doktorską pt. „Językowy obraz Łodzi w wybranych mediach (na materiale „Gazety Wyborczej”, „Onetu”, „Dziennika Łódzkiego” i „Łódzkich Wiadomości Dnia”)" napisałem pod kierunkiem prof. Edyty Pałuszyńskiej).  Jestem absolwentem Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych z kierunkiem wiodącym filologia polska oraz studiów I stopnia z zakresu logopedii z audiologią. Specjalizuję się we współczesnym językoznawstwie polonistycznym, a zwłaszcza w nauczaniu języka polskiego jako nierodzimego (obcego/drugiego/odziedziczonego), wartościowaniu w dyskursie publicznym, języku mediów, dyskursywnym obrazie świata.  Jestem członkiem komisji eksperckiej działającej przy Państwowej Komisji ds. Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego. W 2021 roku uzyskałem nagrodę Rektor UŁ za monografię "Dyskursywny obraz Łodzi w mediach". Jestem autorem ponad 30 artykułów naukowych oraz 3 podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego.

Asystentka w Katedrze Języków Specjalistycznych oraz Komunikacji Międzykulturowej na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Nauczycielka języka angielskiego, zawodowa menedżerka.  

Od 13 lat prowadzę zajęcia z języka angielskiego ogólnego i odmian specjalistycznych na kursach indywidualnych i grupowych. Od 2014 roku jestem pracownikiem UŁ i tworzę kursy języków specjalistycznych oraz prowadzę zajęcia z języka angielskiego biznesowego, prawniczego, informatycznego a także przekładu angielsko-polskiego i specjalistycznego dla studentów Lingwistyki dla biznesu oraz słuchaczy studiów I i II stopnia na kierunku filologia angielska.  

Ponadto jestem certyfikowanym egzaminatorem certyfikatów językowych ETS oraz autoryzowanym trenerem TOEFL-iBT. Uczestniczyłam w wielu szkoleniach, mających na celu podniesienie kompetencji dydaktycznych w zakresie prowadzenia zajęć, metodyki nauczania (metody aktywizujące, zorientowane na studenta) czy wykorzystania nowych technologii.  Jestem także współautorką podręcznika akademickiego "Wstęp do lingwistyki w biznesie", który został zgłoszony do konkursu o Nagrodę Rektora UŁ. 

Konsultacje i szkolenia

Jestem dostępna dla pracowników/nauczycieli chętnych na indywidualne konsultacje na temat metodyki nauczania i tutoringu, sposobów oceniania, czy prowadzenia projektów. W celu ustalenia terminu spotkania proszę o kontakt mailowy: aleksandra.makowska@uni.lodz.pl lub telefoniczny: 697 41 21 35. 

Czym się zajmuję?

Prowadzę badania z zakresu leksykografii pedagogicznej, językoznawstwa stosowanego (nauczanie języków obcych), językoznawstwa korpusowego oraz Computer-Assisted Language Learning, czyli wykorzystania nowoczesnych technologii (niekoniecznie komputerów!) do nauczania i uczenia się języka obcego.

Przykładowe tematy, nad którymi możemy pracować w ramach tutoringu:

  • Leksykografia cyfrowa w epoce dużych modeli językowych (Chat GPT, Google Gemini)
  • Nauczanie języków w świecie cyfrowym – badania dot. szans i wyzwań
  • Badania z zakresu psycholingwistyki
  • Badania z zakresu stosowania metod, podejść i technik w nauczaniu j. obcego
  • Badania korpusowe języka uczniowskiego
  • Badania związane z tworzeniem materiałów dydaktycznych (materials development)

Moim obszarem badań jest język angielski, ale jestem otwarty na współpracę z osobami uczącymi j. polskiego lub j. francuskiego jako obcego.

Adiunkt w Instytucie Anglistyki Uniwersytetu Łódzkiego. Wykładowca przedmiotów specjalności nauczycielskiej i pełnomocnik dziekana do spraw praktyk pedagogicznych na wydziale filologicznym. Jej zainteresowania badawcze obejmują psycholingwistyczne aspekty dwujęzyczności w kontekście edukacji formalnej, nauczanie i uczenie się języka angielskiego, jako elementu kształcenia zintegrowanego na poziomie edukacji wczesnoszkolnej, charakterystykę dyskursu lekcyjnego i kształcenie nauczycieli języka obcego.  

Dr Anna Parr-Modrzejewska jest również absolwentką filologii polskiej, pedagogiki wczesnoszkolnej, opieki i terapii pedagogicznej, trenerem dydaktycznym, autorem podręczników szkolnych, egzaminatorem maturalnym i aktywnym nauczycielem języka angielskiego. W życiu prywatnym jest matką dwóch nastoletnich córek i synka, który dopiero rozpoczyna swoją wielką przygodę z edukacją. 

Adiunkt w Katedrze Filologii Hiszpańskiej na Wydziale Filologicznym.

Czym się zajmuję?

Obszarem moich zainteresowań jest językoznawstwo hiszpańskie (opisowe i historyczne). W ostatnim czasie prowadzę badania nad systemem czasów złożonych w języku hiszpańskim w Ameryce, a także zajmuję się kwestią zmian zachodzących w użyciu określonych grup przymiotników i przysłówków. W swoich pracach często opieram się na danych zaczerpniętych z korpusów językowych. Ponadto interesują mnie język kolokwialny oraz frazeologia.

Przykładowe tematy, nad którymi możemy pracować w ramach tutoringu:

  • System czasowy języka hiszpańskiego w jego odmianie standardowej oraz w odmianach amerykańskich
  • Badania zmian językowych w oparciu o dane zaczerpnięte z korpusów językowych
  • Badania dotyczące szeroko pojętej frazeologii języka hiszpańskiego
  • Badania języka kolokwialnego

Irmina Szubert – literaturoznawczyni, historyczka literatury, hispanistka i amerykanistka, absolwentka stacjonarnych Studiów Doktoranckich IBL PAN, wykładowczyni w Katedrze Filologii Hiszpańskiej UŁ (od 2019 r.); zajmuje się współczesną komparatystyką, związkami pisarstwa hiszpańsko- i anglojęzycznego z innymi dziedzinami twórczości artystycznej, zwłaszcza sztukami plastycznymi i widowiskiem kinowym. Odbyła staże badawcze na Uniwersytecie Madryckim (2016) i King’s College London (2018). Ponadto, we współpracy z University College London, w roku 2022 wzięła udział w projekcie „Mistrzowie dydaktyki” (MEiN, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój). Obecnie pracuje nad zagadnieniem wpływu filmowych technik i sposobów narracji na dwudziestowieczną prozę hispanoamerykańską.

Dr Anna Wendorff

https://www.uni.lodz.pl/pracownicy/anna-wendorff

Adiunkt w Katedrze Filologii Hiszpańskiej na Wydziale Filologicznym.

 

Czym się zajmuję?

Prowadzę badania z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa latynoamerykańskiego oraz przekładu literackiego i audiowizualnego.

 

W ramach tutoringu mogę Ci pomóc w:

- pisaniu pracy dyplomowej (tradycyjnej i metodą projektu) w zakresie literaturoznawstwa i kulturoznawstwa latynoamerykańskiego oraz przekładu literackiego i audiowizualnego;

- przygotowaniu projektu badawczego (studenckiego/doktoranckiego) czy wniosku stypendialnego;

- kształtowaniu i rozwijaniu Twoich kompetencji w zakresie pracy w projekcie badawczym;

- rozwijaniu i doskonaleniu Twojego warsztatu translatorskiego (tłumaczenie z języka polskiego na język hiszpański i z języka hiszpańskiego na język polski);

- kształtowaniu i rozwijaniu Twojej wiedzy w zakresie literatury latynoamerykańskiej, kultury Ameryki Łacińskiej i teorii przekładu;

- pisaniu artykułu naukowego (w obszarze moich zainteresowań badawczych);

- przygotowywaniu do wystąpienia na konferencji naukowej (w obszarze moich zainteresowań badawczych).

WYDZIAŁ FILOZOFICZNO-HISTORYCZNY

Dr hab. Agnieszka Gralińska-Toborek, absolwentka historii i historii sztuki Uniwersytetu Łódzkiego, pracowała jako adiunkt w Katedrze Estetyki oraz katedrze Etyki UŁ, obecnie w Katedrze Historii Malarstwa i Rzeźby jako profesor UŁ. Autorka kilkudziesięciu artykułów z zakresu estetyki, teorii sztuki i sztyku współczesnej, autorka książki „Graffiti i street art. Słowo, obraz, działanie” oraz współautorka książki Doświadczenie sztuki w przestrzeni miejskiej. Galeria Urban Forms 2011-2013/Experience of Art in Urban Space. Urban Forms Gallery 2011-2013, która jest raportem z badań jakościowych prowadzonych dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Oprócz pracy naukowo-badawczej opracowała i prowadziła warsztaty dla dzieci i młodzieży w ramach projektu „MURALOVE GRY” sfinansowanemu ze środków Fundacji Orange, oraz prowadziła zajęcia dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością oraz osób 60+ w ramach grantu „Sztuka łódzka na tle sztuki europejskiej. Wykluczeni/włączeni” realizowanego w ramach konkursu NCBiR .

W ponad dwudziestoletniej pracy dydaktycznej prowadziła zajęcia na wielu kierunkach studiów m.in. metodą projektową. Uczestniczyła w kursach NVC (Nonviolent Comunication), ukończyła kurs mediacji pojednawczych oraz podyplomowe studium „Relacje interpersonalne i profilaktyka uzależnień”.

Jest adiunktem w Katedrze Archeologii Historycznej i Bronioznawstwa Instytutu Archeologii UŁ. Specjalizuje się w historii archeologii, ze szczególnym uwzględnieniem: historii muzeów i kolekcji archeologicznych, społecznych, ideologicznych i politycznych uwarunkowań rozwoju archeologii oraz dziejów polskich badań archeologicznych. Uczestniczka projektu MEiN „Mistrzowie Dydaktyki” oraz szkoleń organizowanych przez Centrum Rekrutacji i Doskonałości Dydaktycznej Uniwersytetu Łódzkiego.

WYDZIAŁ MATEMATYKI I INFORMATYKI

Posiadam 25 lat doświadczenia w pracy dydaktycznej na różnych poziomach edukacyjnych, z uprawnieniami pedagogicznymi. Prowadziłam zajęcia w liceum, gimnazjum (przed jego wygaśnięciem) i na Wydziale Matematyki i Informatyki. Obecnie jestem pełnomocnikiem dziekana ds. studenckich praktyk zawodowych oraz ds. kontaktu ze szkołami na WMiI.

W ostatnich latach aktywnie rozwijałam swój warsztat dydaktyczny poprzez udział w różnorodnych szkoleniach, w tym w projekcie "(Nie)pełnosprawny student" Akademickiego Centrum Wsparcia i szkoleniach Uniwersytetu Łódzkiego, m.in. Zespołu Doskonalenia Dydaktycznego. W roku 2023 uzyskałam certyfikat tutora po ukończeniu szkolenia "Tutoring akademicki oraz metody dydaktyczne wspierające tutoring" w Szkole Tutorów Collegium Wratislaviense.

Dodatkowo angażuję się w promocję wydziału poprzez prowadzenie wykładów i warsztatów w ramach Festiwalu Nauki, Techniki i Sztuki oraz konkurs "Matematyka moja pasja". Jestem opiekunem programu "Zdolny uczeń – świetny student", w ramach tutoringu prowadzę również zajęcia na wydziale WMiI (z zakresu analizy nieliniowej, prac dyplomowych z matematyki).

WYDZIAŁ NAUK GEOGRAFICZNYCH

pracuję na Wydziale Nauk Geograficznych w Pracowni Dydaktyki i Promocji Geografii. Od wielu lat prowadzę zajęcia dla studentek/ów głównie kierunku Geografia, równolegle dla uczniów na poziomie szkoły ponadpodstawowej. Jestem współorganizatorką i współprowadzącą akcję dla maturzystów „Ogarnij Gegrę z UŁ”. Przedmiotem moich zainteresowań jest szeroko pojmowana edukacja geograficzna. Jestem autorką i współautorką publikacji dotyczących wyników egzaminu maturalnego z geografii (od 2005 roku jestem czynnym egzaminatorem maturalnym) oraz innych, m. in. dotyczących zajęć terenowych. W 2019 roku ukończyłam Podyplomowe Studia Przedsiębiorczości dla Nauczycieli w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. W 2023 roku uczestniczyłam w szkoleniach prowadzonych przez Zrzeszenie Tutorów UŁ oraz w kursie „Tutoring i metody wspierające go” prowadzone przez Collegium Wratislaviense i otrzymałam certyfikat tutora.

Prywatne zainteresowania to zagadnienia związane z komunikacją interpersonalną, couchingiem, dobrostanem, lubię poszerzać swoją wiedzę o roślinach, zajmować się działką, chodzić po górach. W tutoringu ważna jest dla mnie otwartość, zaufanie, budowanie dobrych relacji oraz odkrywanie i rozwijanie „talentów” studentek/ów.

 

Obszary wsparcia w ramach tutoringu:

- rozwój kompetencji miękkich,

- rozwój kompetencji związanych ze sprawdzaniem wiedzy i umiejętności, zwłaszcza w postaci zadań testowych,

- rozwój kompetencji związanych z przygotowaniem i organizacją edukacyjnych zajęć terenowych,

- rozwój naukowy związany z tematyką ogólnogeograficzną oraz moich zainteresowań.

asystentka w Instytucie Geografii Miast, Turyzmu i Geoinformacji na Wydziale Nauk Geograficznych UŁ. Pracę rozpoczęłam w 2015 roku, wcześniej uzyskałam tytuł magistra na kierunku „turystyka i rekreacja” na ww.. wydziale. W czasie swoich studiów najbardziej doceniałam liczne praktyki mające miejsce w różnych instytucjach, m.in. parku krajobrazowym, muzeum czy schronisku górskim. W związku z tym najbardziej przemawia do mnie model nauki poprzez doświadczenie.

Zainteresowania badawcze skupiam wokół zagadnienia międzynarodowych systemów hotelowych (MSH), polskich grup hotelowych, ich organizacji i funkcjonowania, w szczególności procesów decyzyjnych determinujących położenie obiektów oraz sposobów wejścia na nowe rynki (tzw. entry mode). Interesuję się również szeroko rozumianymi innowacjami, które pojawiają się w branży hotelowej i działaniami hotelarzy, które zmierzają do wprowadzenia zasad zrównoważonego rozwoju w funkcjonujących i planowanych obiektach.

Od kwietnia 2019 r. posiadam uprawnienia przewodnika miejskiego po mieście Łódź. Wykorzystuję swoją wiedzę i doświadczenia w promowaniu miasta wśród przyjeżdżających turystów we współpracy z Łódzkim Oddziałem PTTK oraz młodzieży współpracującej z Uniwersytetem Łódzkim, np. w ramach programu: Zdolny Uczeń – Świetny Student oraz Uniwersytet Zawsze Otwarty.

W 2023 roku ukończyłam Letnią Szkołę Tutorów zorganizowaną przez Collegium Wratislaviense i otrzymałam certyfikat tutora. Od 2019 roku jestem opiekunką praktyk specjalistycznych na kierunku "turystyka i rekreacja". Posiadam doświadczenia dydaktyczne nabyte podczas prowadzenia zajęć dotyczących rozwoju turystyki, hotelarstwa, rekreacji w mieście oraz uczestnicząc w ćwiczeniach terenowych: "Łódź jako miasto turystyczne" oraz "Region łódzki".

W wolnym czasie uzupełniam kompetencje pilota i przewodnika turystycznego, przeszłąm szkolenia uprawniające do oprowadzania m.in. po Muzeum Miasta Łodzi czy Muzeum Kinematografii.

Obszary wsparcia w ramach tutoringu:

-rozwój kompetencji miękkich,

-planowanie kariery zawodowej,

-rozbudzanie pasji związanej z poznawaniem przestrzeni miasta,

-rozwój naukowy związany z tematyką moich zainteresowań.

adiunktka na Wydziale Nauk Geograficznych (stopień doktora uzyskałam w dyscyplinie geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna w 2022 roku). Od 2015 roku pracuję w Instytucie Geografii Miast Turyzmu i Geoinformacji prowadząc zajęcia dla studentów/ek kierunku Turystyka i Rekreacja oraz Turystyka Zrównoważona. Pierwsze wykształcenie zdobyłam na Wydziale Nauk o Wychowaniu, uzyskując tytuł magistra pedagogiki w zakresie profilaktyki i animacji społeczno-kulturalnej. W 2022 roku ukończyłam Letnią Szkołę Tutorów zorganizowaną przez Collegium Wratislaviense i otrzymałam certyfikat tutora. Od 2018 roku jestem opiekunką Studenckiego Koła Naukowego Geografów Turyzmu UŁ „Włóczykije”. W 2023 roku zostałam wydziałową koordynatorką ds. tutoringu.

Naukowo interesuje mnie pedagogika twórczości, organizacja czasu i wydarzeń oraz turystyka i rekreacja w przestrzeni miejskiej. Prywatne zainteresowania to: książki, joga oraz język francuski. W tutoringu ważna jest dla mnie relacja interpersonalna, otwartość, zaufanie oraz wspólne odkrywanie skarbów, które posiadamy. Cenię w nim to, że możemy wspólnie zatrzymać się i przyjrzeć się celom, wartościom i zainteresowaniom, które dalej możemy rozwijać na miarę naszych możliwości, potrzeb i czasu.

Obszary wsparcia w ramach tutoringu:

- planowanie i zarządzanie czasem

- rozwój kompetencji twórczych

- organizacja wydarzeń i animacji społeczno-kulturalnej

- rozwój kompetencji miękkich

- rozwój naukowy związany z tematyką moich zainteresowań

geografka i specjalistka Systemów Informacji Geograficznej. Obecnie adiunktka na Wydziale Nauk Geograficznych w Instytucie Geografii Miast, Turyzmu i Geoinformacji. Posiada wieloletnie doświadczenia dydaktyczne prowadząc zajęcia dla studentów/ek kierunku Geoinformacja, Turystyka i Rekreacja, Turystyka Zrównoważona, Geografia Miast i Gospodarka Przestrzenna. Jest współautorką publikacji dotyczących metod nauczania GIS w Polskiej Edukacji Wyższej –„Metoda Projektu w Nauczaniu Specjalistów Geoinformacji”, a także organizatorką konferencji „GIS w Edukacji”. Bierze udział w licznych akcjach promujących GIS i geoinformację, jest organizatorką obchodów corocznego międzynarodowego dnia użytkowników Systemów Informacji Geograficznej – GISday. Ponadto jest certyfikowanym egzaminatorem certyfikatów ECDL EPP GIS.

Jej zainteresowania naukowe obejmują Systemy Informacji Geograficznej – GIS, analizy przestrzenne, uczenie maszynowe, VR. Brała udział w realizacji projektów, również międzynarodowych (m.in. Erasmus+) w obszarze zrównoważonego rozwoju, turystyki i planowania przestrzennego. Realizuje własne projekty badawcze m.in. w ramach konkursów Miniatura NCN oraz IDUB UŁ (grant interdyscyplinarny).

Obszary wsparcia w ramach tutoringu:

· metod analiz przestrzennych

· pozyskiwanie danych przestrzennych

· tworzenie aplikacji GIS (Web Mapping Application)

doktor Nauk o Ziemi w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej. Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego. Studiowała także na Uniwersytecie Wschodniej Finlandii w ramach programu Erasmus. Ukończyła studia podyplomowe w zakresie urbanistyki i planowania przestrzennego na Politechnice Wrocławskiej oraz geoinformacji na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Geografii Regionalnej i Społecznej UŁ.

Jej zainteresowania naukowe obejmują m.in. problematykę geografii społecznej i planowania przestrzennego, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii dotyczących doświadczania, percepcji i reprezentacji przestrzeni. Ponadto, jej prace badawcze dotyczyły również przemian społeczno-przestrzennych miast i wsi oraz rozwoju regionalnego i lokalnego. Wszystkie trzy zagadnienia przeplatają się nawzajem i w części opracowań, będących efektem zarówno samodzielnych, jak i zespołowych badań występują równolegle.

Uczestniczyła zarówno w roli wykonawcy, jak i kierownika zespołu badawczego w projektach finansowanych ze środków krajowych (NCN, KSOW) i zagranicznych (ESPON, HORYZONT, CERV) również we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego.

 

Obszary wsparcia w ramach tutoringu:

- rozwijanie perspektywy międzynarodowej i międzykulturowej w kształceniu

- planowanie i organizacja pracy

- rozwijanie kompetencji miękkich

Dr hab. Lucyna Wachecka-Kotkowska, prof. UŁ - geograf, geomorfolog, pracownik naukowo-dydaktyczny w Katedrze Geologii i Geomorfologii UŁ, pełnomocnik dziekana WNG ds. praktyk zawodowych. Specjalista w dyscyplinie nauki o Ziemi i srodowisku. Od 1990 nauczyciel geografii w szkole podstawowej i liceum Towarzystwa Oświatowego „Szkoła 2001”. Od 1992 roku aktywny nauczyciel akademicki w kształceniu geografów, planistów, specjalistów z geoinformacji, turystyki i rekreacji oraz geomonitoringu. Zajęcia terenowe, wykłady oraz ćwiczenia z kartografii, geomorfologii, geografii Polski Środkowej i Polski Północnej, GISu, geostatystki czy prawa środowiskowego to główne przedmioty realizacji programów akademickiej dydaktyki. W latach 2012-2017 jako sekretarz w ramach Stowarzyszenia Geomorfologów Polskich prowadziła szkoleniowe Warsztaty Młodych Geomorfologów dla doktorantów (sesje terenowe i wykładowe). Wielokrotny laureat na najlepszego wykładowcę WNG na kierunku geografia (I-III miejsce w różnych latach).

Swoją pasję dydaktyczną realizuje poprzez propagowanie i popularyzację wiedzy geograficznej oraz aktywny udział jako jury w Olimpiadzie Geograficznej, Festiwalu Nauki, Techniki i Sztuki, w Światowym Dniu Geomorfologii (Dlaczego geomorfologia? w 2022 r.), w wygłaszanych lekcjach multimedialnych w ramach programu WNG „Ogarnij gegrę”, w wykładach geograficznych w liceach i konferencjach poświęconych dydaktyce geografii. Tworzy wystawy kartograficzne, okolicznościowe propagujące region łódzki pod auspicjami Polskiego Towarzystwa Geograficznego.

Wydane zostały w Wydawnictwie UŁ dwa geograficzne warsztaty terenowe dotyczące południowego sektora aglomeracji łódzkiej, adresowane do nauczycieli wszystkich szczebli nauczania oraz artykuły dotyczące społecznej roli geografii.

Obszary wsparcia w ramach tutoringu

Ogólne:

· kompetencje naukowe – zdobywanie wiedzy geograficzno-geomorfologicznej i geologicznej,

· rozwój umiejętności praktycznych – tworzenia obrazów cyfrowych, posterów w programach graficznych i gisowskich,

Szczegółowe z zakresu nauk o Ziemi i środowisku:

· tworzenie eseju tutorskiego lub artykułu naukowego,

· dyskusje o podróżach po kontynentach: geograficzne, organizacyjne, kulturowe, społeczno-polityczno-gospodarcze, itp.,

· studium przypadku dotyczący różnej skali zjawisk w litosferze,

· projekty tutorskie na tematy środowiskowe,

Artykuły naukowe i popularnonaukowe dotyczące dydaktyki:

Figlus T., Musiaka Ł., Wachecka-Kotkowska L., Włodarczyk B., 2022. Społeczna rola geografii jako nauki – wyniki badań empirycznych. Czasopismo Geograficzne 93, 4, ss. 639-663, https://doi.org/10.12657/czageo-93-25

Wachecka-Kotkowska L., 2019. Stulecie województwa łódzkiego (1991-2019) w zbiorach kartograficznych Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego. Wędrownik, I-II (432-433), 3-8.

Wachecka-Kotkowska L., 2010. Ăngkôr i Machu Picchu jako metropolie zaginione w lesie deszczowym. M. Barwiński (red.), 58. Zjazd Polskiego Towarzystwa Geograficznego – "Obszary metropolitalne we współczesnym środowisku geograficznym", tom 2, Łódź, Wydział Nauk Geograficznych UŁ, 08.09-12.09.2010 r., s.203-216. (Wystawa)

Warsztaty terenowe:

1. Wachecka-Kotkowska L., Dzięcioł-Kurczoba B., 2023a. Szczukwin – panorama oraz profil hipsometryczny. W: Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej. Relacje przyroda – człowiek / Szkurłat Elżbieta, Adamczewska Maria (red.), 2023, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s.97-107, ISBN 9788383313528. DOI:10.18778/8331-352-8.07

2. Wachecka-Kotkowska L., Dzięcioł-Kurczoba B., 2023b. Szczukwin – Górki Duże. Koncepcja warsztatu terenowego w odkrywce geologicznej. Związki przyroda–człowiek. W: Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej. Relacje przyroda – człowiek / Szkurłat Elżbieta, Adamczewska Maria (red.), 2023, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s.109-130, ISBN 9788383313528. DOI:10.18778/8331-352-8.08

 

LITERATURA:

  • Figlus T., Musiaka Ł., Wachecka-Kotkowska L., Włodarczyk B., 2022. Społeczna rola geografii jako nauki – wyniki badań empirycznych. Czasopismo Geograficzne 93, 4, ss. 639-663, https://doi.org/10.12657/czageo-93-25
  • Wachecka-Kotkowska L., 2019. Stulecie województwa łódzkiego (1991-2019) w zbiorach kartograficznych Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego. Wędrownik, I-II (432-433), 3-8.
  • Wachecka-Kotkowska L., Bartnik D., Kotkowski P., 2018. Łódź i region łódzki na mapach i planach. Wystawa wirtualna map zamieszczona i dostępna na stronie BIBIOLTEKI UŁ (www.lib.uni.lodz.pl/wystawy/wystawa_map/)
  • Wachecka-Kotkowska L., 2010. Ăngkôr i Machu Picchu jako metropolie zaginione w lesie deszczowym. M. Barwiński (red.), 58. Zjazd Polskiego Towarzystwa Geograficznego – "Obszary metropolitalne we współczesnym środowisku geograficznym", tom 2, Łódź, Wydział Nauk Geograficznych UŁ, 08.09-12.09.2010 r., s.203-216. (Wystawa)

geograf i regionalista. Urodzony w Łodzi, związany z tym miastem i z regionem łódzkim poprzez edukację, wychowanie i pracę. W Uniwersytecie Łódzkim ukończył studia (geografia) oraz zrealizował prace konieczne do uzyskania stopnia doktora i doktora habilitowanego, a także mianowania na stanowisko profesora nauk społecznych. Szczególnie upodobał sobie badania i kształcenie studentów w zakresie przemian wsi, społeczności lokalnych, obszarów sąsiedzkich oraz rozwoju lokalnego. Od wielu lat współpracuje z instytucjami planowania przestrzennego i regionalnego, ochrony przyrody oraz krajobrazu kulturowego. Jako geograf społeczny i miłośnik pejzaży kultury interesuje się kwestiami przemian różnych obszarów cywilizacyjnych – zwłaszcza regionów w basenie Morza Śródziemnego oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki. Prowadził również liczne szkolenia i konsultacje w zakresie kształtowania kompetencji edukacyjnych (zwłaszcza dla nauczycieli), aktywizacji społecznej (dla samorządowców i lokalnych grup działania) oraz metod badań krajobrazowych i terenowych.

W kształceniu interesuje go praca indywidualna skoncentrowana na rozwoju zdolności poznawczych, zwłaszcza środowiska życia – indywidulanego i zbiorowego. Ceni sobie możliwości przekazania wiedzy i umiejętności w zakresie aktywności terenowej oraz kształtowania wrażliwości na walory estetyczne krajobrazów.

Obszary wsparcia w ramach tutoringu:

- analiza potrzeb w zakresie kształtowania umiejętności poznawczych, zwłaszcza poznawania przestrzeni;

- kształtowanie umiejętności rozpoznawania prawidłowości występujących w środowisku życia człowieka;

- rozbudzanie pasji poznawania świata, zarówno w zakresie odkrywania „małych ojczyzn” jak i regionów świata;

- tworzenie zapisu poznawczego i jego interpretacji w zakresie fotografii reportażowej.

WYDZIAŁ NAUK O WYCHOWANIU

WYDZIAŁ PRAWA I ADMINISTRACJI

Dr ANNA GŁOGOWSKA – BALCERZAK – Adiunktka w Katedrze Prawa Międzynarodowego i Stosunków Międzynarodowych na WPIA UŁ. Tytuł doktora nauk prawnych uzyskała w 2017 roku. Interesuje się zagadnieniami związanymi z międzynarodową ochroną praw człowieka i prawem międzynarodowym. W trakcie studiów magisterskich studiowała na uniwersytecie w Maastricht oraz odbyła praktyki w ONZ – w Biurze ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC) w Wiedniu. W latach 2012-2022 pracowała jako prawniczka w Fundacji Centrum Praw Kobiet, współpracuje też z Fundacją przeciwko handlowi ludźmi i niewolnictwu „La Strada”. Współtwórczyni diagnozy na potrzeby Wieloletniego Planu Działań Antydyskryminacyjnych tworzonego przez Urząd Miasta Łodzi, była też członkinią Wojewódzkiego Zespołu Przeciwdziałania Handlowi Ludźmi. Od ponad 10 lat zajmuje się problematyką przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, zarówno naukowo, jak i w praktyce - udzielając porad prawnych osobom doświadczającym przemocy. Trenerka studentów międzynarodowego konkursu Jessup Moot Court Competition oraz innych konkursów polegających na udziale w symulacji rozpraw sądowych. Prowadzi zajęcia z zakresu prawa międzynarodowego, międzynarodowej ochrony praw kobiet oraz prawnej ochrony rodziny. Entuzjastka doskonalenia procesu dydaktycznego i aktywizujących metod prowadzenia zajęć, od 2023 roku członkini Zrzeszenia Tutorów UŁ.

Maria Karcz – Kaczmarek - doktor nauk prawnych; absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego oraz Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji Wydziału Prawa i Administracji UŁ, autorka licznych artykułów z zakresu prawa administracyjnego, w tym samorządów zawodowych i gospodarczych oraz administracyjnoprawnych aspektów działalności kulturalnej, rewitalizacji i ochrony zabytków. Aktywna uczestniczka unijnego programu Erasmus, w ramach którego prowadziła zajęcia na Uniwersytecie Wileńskim, Uniwersytecie Łotewskim oraz Uniwersytecie w Szegedzie. Współautorka Wielkiej Encyklopedii Prawa, Encyklopedii Samorządu Terytorialnego, a także podręczników akademickich. W 2011 roku w ramach projektu „Kształcenie kadr dla potrzeb rynku flexicurity i gospodarki opartej na wiedzy – oferta kierunków nauk humanistyczno-społecznych UŁ” odbyła staż naukowy w Uniwersytecie w Strasbourgu, zapoznając się jednocześnie z funkcjonowaniem instytucji UE oraz Rady Europy. W latach 2014 – 2015 ekspert w projekcie systemowym realizowanym przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego pn. „Dobre prawo - sprawne rządzenie” (2014 -2015). Entuzjasta udoskonalania procesu dydaktycznego, w tym e-learningu. Ukończyła min. szkolenia z zakresu: English for academic purposes Welcome to Poland (BUILD UP 2019); Academic English B2 (EduKamp WNoW UŁ 2020); „Szkolenie UŁ - Strony internetowe i aplikacje przydatne w pracy wykładowcy” (2019). Zdobyte doświadczenie aktywnie wykorzystuje w prowadzonych wykładach, wykładach monograficzny, ćwiczeniach, konwersatoriach, konwersatorium metodycznym oraz seminariach. W ramach projektu „Mistrzowie Dydaktyki” (2022) prowadziła z wykorzystaniem metod turoringu zajęcia pt. „Warsztat pracy współczesnego prawnika - rozwój kompetencji naukowych i praktycznych z elementami przygotowywania tekstów naukowych, autoprezentacji oraz planowania ścieżki kariery zawodowej”.

dr Irmina Miernicka - doktor nauk prawnych, tutor, radca prawny. Od 2020 r. adiunkt w Katedrze Europejskiego, Międzynarodowego i Zbiorowego Prawa Pracy na Wydziale Prawa i Administracji UŁ. Autorka publikacji w języku polskim i angielskim, prelegentka na międzynarodowych i krajowych konferencjach. Jej zainteresowania naukowe skupiają się m.in. na problematyce ingerencji w sferę wolności pracownika oraz prawach cyfrowych. Uczestniczka programu „Mistrzowie Dydaktyki”, w ramach którego odbyła wizytę w Universiteit Gent. Prowadzi zajęcia dla studentów różnych kierunków, wykorzystując przy tym aktywne metody nauczania oraz e-learning. Stale udoskonala swoje metody dydaktyczne poprzez udział w szkoleniach. Od 2016 r. radca prawny należący do Okręgowej Izby Radców Prawnych w Łodzi.

Jestem doktorem prawa pracującym jako adiunkt na WPiA UŁ a także praktykującym prawnikiem (rzecznikiem patentowym). Zajmuję się zagadnieniami z zakresu prawa gospodarczego, w szczególności prawa własności intelektualnej, nieuczciwej konkurencji, mediów i nowych technologii. Jestem też certyfikowanym tutorem Collegium Wratislaviense, ukończyłam kurs tutoringowy organizowany przez Uniwersytet w Groningen oraz wiele szkoleń z zakresu tutoringu i metod dydaktycznych. Realizowałam dwa projekty tutoringowe w ramach programu Mistrzowie Dydaktyki, pracując ze studentami prawa WPiA UŁ.

Jako tutor chciałabym pracować ze studentami świadomymi potrzeby uczenia się, własnego rozwoju, poszukującymi i odkrywającymi swoje potencjały, pracującymi nad swoimi słabymi stronami, wytrwałymi i słownymi, mającymi szacunek dla siebie, swojej pracy i dla innych.

W ramach tutoringu będziemy poznawać i rozwijać zainteresowania naukowe studenta. Będziemy ćwiczyć umiejętności analizy krytycznej, wygłaszania przemówień, argumentacji, przygotowania interesujących prezentacji, radzenia sobie ze stresem i wieloma, wieloma innymi kwestiami mającymi na celu rozwój naukowy i osobisty studenta.

WYDZIAŁ STUDIÓW MIĘDZYNARODOWYCH I POLITOLOGICZNYCH

Joanna Ciesielska-Klikowska – jestem politolożką, doktorem nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce i administracji uzyskanym na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Pracuję w Katedrze Studiów Azjatyckich oraz w Paradiplomacy Lab – Centre of Studies on Paradiplomacy and City Diplomacy. Naukowo zajmuję się relacjami pomiędzy Unią Europejską a Chinami oraz relacjami subpaństwowymi które dotyczą międzynarodowych aktywności regionów i miast, na przykład pomiędzy miastami i regionami Europy i Stanów Zjednoczonych.

Współpracuję z Ośrodkiem Spraw Azjatyckich Uniwersytetu Łódzkiego i jestem współorganizatorką międzynarodowej konferencji naukowej Lodz East Asia Meeting (LEAM). Pasjonuję się nauczaniem i pracą ze studentami, lubię wprowadzać innowacje dydaktyczne, w tym gry symulacyjne. Biorę udział w konferencjach dydaktycznych, a także prowadzę zajęcia podczas szkół letnich dla polskich oraz międzynarodowych studentów.

Jestem tutorką Uniwersytetu Łódzkiego, uczestniczką projektu „Mistrzowie Dydaktyki”. Opiekuję się programem UŁ „Uniwersytet Zawsze Otwarty”, który umożliwia współpracę szkół średnich i uczelni, oraz programem UŁ „Zdolny Uczeń – Świetny Student”, dzięki któremu utalentowani licealiści prowadzą projekty naukowe we współpracy z nauczycielami akademickimi. 

W tutoringu kluczowe znaczenie mają dla mnie relacje międzyludzkie, otwartość, zaufanie oraz wspólne odkrywanie talentów. Cenię to, że dzięki pracy w ramach tutoringu mam możliwość pracować ze studentem/studentką i wspólnie zastanawiać się nad zainteresowaniami, wartościami i pasjami tutoranta, by następnie rozwijać je zgodnie z jego/jej możliwościami i potrzebami.

Obszary wsparcia w ramach tutoringu:

  • rozwój kompetencji miękkich (m.in. komunikacja interpersonalna, praca w zespole, zarządzanie czasem, empatia, zarządzanie stresem, kreatywność, prezentowanie publiczne)
  • pisanie tekstów naukowych (academic writing)
  • prowadzenie badań jakościowych (np. wywiady, case study, analiza treści)
  • rozwój naukowy związany z tematyką moich zainteresowań badawczych (paradyplomacja, dyplomacja miejska, relacje UE-Chiny)

Tomasz Kamiński – jestem doktorem nauk humanistycznych w dziedzinie stosunków międzynarodowych, uzyskanym na Uniwersytecie Łódzkim, gdzie obecnie pracuję jako profesor w Katedrze Studiów Azjatyckich na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych. Moje badania naukowe koncentrują się na relacjach między Unią Europejską a Chinami, a także na roli miast i regionów w polityce międzynarodowej.

Od 2024 roku kieruję ParadiplomacyLAB – Centrum Badań nad Paradyplomacją i Dyplomacją Miejską na Uniwersytecie Łódzkim. Prowadzę liczne projekty badawcze finansowane przez Narodowe Centrum Nauki, w tym dotyczące roli miast i regionów w stosunkach transatlantyckich oraz polityce Unii Europejskiej wobec Chin. Byłem także kierownikiem grantów Jean Monnet, finansowanych przez Komisję Europejską, w ramach, których przygotowywałem ze studentami wspólne publikacje.

Jestem autorem licznych publikacji na temat polityki zagranicznej Unii Europejskiej i Azji, w tym monografii oraz artykułów w międzynarodowych czasopismach. W pracy dydaktycznej cenię możliwość wprowadzania innowacyjnych metod, takich jak gry symulacjne i różne inne interaktywne formy nauczania. Lubię współpracę ze studentami, wspieranie ich w rozwijaniu talentów oraz odkrywaniu nowych zainteresowań w obszarze stosunków międzynarodowych.

Tematy tutoringowe:

Mogę zaoferować tutoring akademicki, rozwijający u studentów kompetencje niezbędne do podjęcia studiów doktoranckich (w tym m.in. wystąpienia publiczne, przygotowywanie publikacji naukowych itp)

 

Anna Kowalcze-Pawlik – doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo, tłumaczka. Pracuję w Katedrze Amerykaństyki i Mass Mediów, a także pełnię funkcję zastępczyni red. nacz. czasopisma Multicultural Shakespeare. Naukowo zajmuję się praktyką, teorią i historią przekładu, historią dramatu angielskiego oraz twórczością Szekspira w przekładzie i na scenach teatralnych świata. Interesuje mnie również piśmiennictwo kobiece, kulturowa historia emocji oraz skomplikowane relacje między medycyną a literaturą. Kierowałam projektami NCN (Preludium, Etiuda), współpracuję z festiwalami teatralnymi w kraju i zagranicą. Lubię dzielić się wiedzą i cenię sobie pracę zespołową, dlatego jestem tutorką Uniwersytetu Łódzkiego, uczestniczką projektu „Mistrzowie Dydaktyki”.

W tutoringu najważniejsza jest dla mnie energia, którą wyzwala wspólne działanie. Cenię sobie szczególnie to, że osoby studenckie mogą być dla mnie partnerami w badaniach naukowych – dlatego staram się w związku z tym Was wspierać zamiast prowadzić za rękę.

Obszary wsparcia w ramach tutoringu:

· pomoc w doskonaleniu warsztatu naukowego i literackiego (academic writing, przekład literacki oraz naukowy)

· pomoc w prowadzeniu badań naukowych (jakościowych, powiązanych z moimi zainteresowaniami naukowymi, np. przygotowanie wniosku na badania w ramach grantów studenckich)

· rozwój naukowy związany z tematyką moich zainteresowań badawczych (przekładoznawstwo, literatura wczesnonowożytna, teatry świata, badania interdyscyplinarne na styku medycyny i literatury)

dr Magdalena Marczuk

z wykształcenia jestem historykiem, doktorem nauk humanistycznych w zakresie historii, obecnie reprezentuję dyscyplinę: nauki o polityce. Pracuję na stanowisku adiunkta w Katedrze Amerykanistyki i Mass Mediów. Do moich zainteresowań naukowych zaliczają się relacje transatlantyckie, historia i polityka zagraniczna Stanów Zjednoczonych, pozycja międzynarodowa Kanady, jej problemy społeczne i polityka zagraniczna.

Prowadzę ćwiczenia z historii stosunków międzynarodowych, międzynarodowych stosunków politycznych, zajęcia dotyczące historii i polityki zagranicznej USA i Kanady. Pod moją opieką naukową powstało wiele prac dyplomowych z dziedziny stosunków międzynarodowych oraz polityki zagranicznej państw w XX i XXI wieku. Jestem także opiekunką Koła Naukowego Amerykanistyki i Mediów.

Lubię urozmaicenia w pracy dydaktycznej, staram się wprowadzać nowe metody aktywizujące studentki i studentów. Biorę udział w szkoleniach z zakresu metodyki prowadzenia zajęć, dzięki czemu rozwijam się jako nauczyciel akademicki. Certyfikat tutora uzyskałam w 2023 roku. Dzięki mobilności akademickiej w ramach programu Erasmus plus prowadziłam zajęcia na wielu zagranicznych uczelniach.

W ramach tutoringu mogę zaproponować wsparcie w przygotowaniu tekstów naukowych oraz rozwój naukowy zgodny z problematyką moich zainteresowań badawczych (stosunki międzynarodowe, relacje transatlantyckie: USA-Europa, Kanada-Europa, relacje dwustronne amerykańsko-kanadyjskie, historia i polityka zagraniczna USA i Kanady, problemy w polityce wewnętrznej współczesnej Kanady).

Izabela Plesiewicz-Świerczyńska – jestem orientalistką - japonistką oraz italianistką, doktorem nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce uzyskanym na Uniwersytecie Łódzkim.

Pracuję na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych w Katedrze Studiów Azjatyckich. Moje zainteresowania badawcze koncentrują się wokół relacji pomiędzy Japonią a Stanami Zjednoczonymi oraz współczesnej polityki Japonii. Prowadzę zajęcia z języka japońskiego oraz wykłady z kultury, polityki i gospodarki Japonii.

Zawodowo zajmuję się również tłumaczeniami, głównie literackimi, z języków: japońskiego i włoskiego.

Mam ponad 15-letnie doświadczenie w pracy dydaktycznej na każdym poziomie edukacji. Posiadam przygotowanie pedagogiczne. Cały czas podnoszę swoje kompetencje dydaktyczne uczestnicząc w licznych szkoleniach organizowanych przez Centrum Rekrutacji i Doskonałości Dydaktycznej Uniwersytetu Łódzkiego. Posiadam certyfikat tutora wydany przez Collegium Wratislaviense.

Moim celem jest współpraca ze studentami, którzy są otwarci na pracę w zespole oraz świadomi potrzeby nieustannego rozwoju. Pragnę pomóc studentom odkrywać i rozwijać ich zainteresowania i pasje oraz kształtować dobre postawy i praktyki akademickie.

Obszary wsparcia w ramach tutoringu:

· rozwój kompetencji miękkich

· planowanie kariery zawodowej

· rozwój naukowy związany z tematyką moich zainteresowań badawczych (kultura Japonii: polityka, gospodarka, literatura)

Marek Sempach, PhD in Management, Assistant Professor, University of Lodz, Faculty of International and Political Studies, Department of International Marketing and Retailing, 90-127 Łódź,  ul. Składowa 43. marek.sempach@uni.lodz.pl

Marek Sempach serves as Assistant Professor at Faculty of International and Political Studies, University of Lodz, Poland. He obtained the MA in the field of International relations (specialization American studies) and PhD in Management (University of Lodz). During his MA he studied in Roehampton Institute London (UK) and did his apprenticeship at the Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Poland - Department of North America.  For two years he worked as auditor for Deloitte company. In 2010 became SUSI Polish edition nomination winner on American Politics and Political Thought by Fulbright Poland and US Embassy. During his career has taught students at many different universities in Europe (UK, France, Spain, Portugal, Netherlands, Czech Republic, Slovenia) and promoted more than 300 seminar students. He performed library research visits in reputable research centers: LSE, University of Chicago, Columbia University, National Archives United Kingdom. In 2022 received University College London UCL’s Master of Didactics Certificate. In 2023 received University Leadership and Management Certificate in Erasmus University Rotterdam. His scientific interests concentrate on political marketing, political campaigning, political management as well as American studies. Member of IPSA International and Political Science Association, MPSA Midwest Political Science Association, PTNP Polish Political Science Association.

Topics covered by tutoring:

  • ICT for learning
  • Micro-teaching
  • Small group learning
  • Increasing student engagement
  • Market analysis and effective strategy creation
  • Political campaigning and strategy implementation
  • Political management

 

Mam wieloletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej ze studentami, a także z uczniami szkół ponadpodstawowych i podstawionych, a także gimnazjalnych. Od 2014r. odpowiadam za kwestie mobilności studentów przyjeżdzających na Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, od 2016r. pełnię funkcję pełnomocniczki dziekan ds. programów wymiany międzynarodowej i ECTS. Od roku 2019 pełnię funkcję prodziekan ds. studenckich, tworzę i realizuję programy aktywizacji studentów, wspieram ich w systemie kształcenia. Jestem coachem w zakresie rozwoju zawodowego i osobistego. Koordynowałam studentów w ramach programu Student’s Power i wspierałam ich rozwój. Ponadto od 2023r., wdrożyłam mobilności dla studentów WSMiP w ramach UNIC oraz współtworzę i koordynuję Blended Intensive Programmes. W mojej pracy naukowej koncentruję się na problematyce mniejszości narodowych i etnicznych, systemach politycznych oraz problematyce partycypacji politycznej kobiet w rejonie Europy Środkowej i Wschodniej. Ponadto regularnie i aktywnie wspieram studentów wydziału w rozwoju ich kompetencji społecznych.

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA

STUDIUM JĘZYKÓW OBCYCH

O ZRZESZENIU TUTORÓW UŁ

Zrzeszenie Tutorów UŁ powstało w ramach projektu "Doskonałość Dydaktyczna Uczelni", powołane Zarządzeniem nr 90 Rektora UŁ z dnia 30 marca 2023 r. w sprawie powołania Zrzeszenia Tutorów UŁ oraz określenia struktury i zasad działania. Celem Zrzeszenia jest upowszechnianie wśród Nauczycieli akademickich metody tutoringu oraz wspieranie tą metodą studentów uczelni.
Zrzeszenie Tutorów działa przy Prorektorze ds. studentów i jakości kształcenia dr hab. Robercie Zakrzewskim, prof. UŁ.
Rektor UŁ powołuje uczelnianego koordyntora ds. tutoringu. W kadencji 2020-2024 koordynatorem została dr Karolina Rudnicka z Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska.

JAK PRZYSTĄPIĆ DO ZRZESZENIA TUTORÓW UŁ?

Do Zrzeszenia Tutorów UŁ może przystąpić:

  • nauczyciel akademicki zatrudniony w Uczelni jako podstawowym miejscu pracy lub inna osoba prowadząca zajęcia ze studentami posiadająca kompetencje i doświadczenie w zakresie metody tutoringu lub w indywidualizacji nauczania;
  • beneficjent programu „Mistrzowie Dydaktyki”

Osoba zainteresowana przystąpieniem do ZT UŁ składa deklarację uczestnictwa za pomocą udostępnionego przez Centrum Rekrutacji i Doskonałości Dydaktycznej formularza z jednoczesnym oświadczeniem o posiadaniu certyfikatu potwierdzającego kompetencje w zakresie metody tutoringu lub w indywidualizacji nauczania.
Centrum Rekrutacji i Doskonałości Dydaktycznej prowadzi rejestr tutorów zrzeszonych w ramach ZT UŁ.